Hora | jueves, 31 de marzo · 17:30 - 20:30 |
---|---|
Lugar | UIB edifici Guillem Cifre (Palma de Mallorca) |
Creado por | |
Más información | No cal fer inscripció, però si estaria bé saber qui pensa assistir: |
http://www.facebook.com/event.php?eid=194040640628746
DOMÈNECH FRANCESCH, Joan (2009): Elogi de l’educació lenta. Ed. Graó. Micro-Macro referències 9.
“Més, abans i més ràpid no són sinònims de millor”
Quants cops haurem pensat en el significat d’aquesta frase quan nosaltres, educadors/es, pares/mares, mestres… tenim sempre la frase a punt: va, vinga, és tard, tenim mota feina, no tenim temps, …
Vivim en un món i una societat en la qual el temps ens domina i presideix tots els actes que fem al llarg del dia. I aquesta angoixa per arribar a l’hora, per tenir temps per a fer-ho tot, la transmetem als nens i nenes que estan creixent ja amb aquesta necessitat de tenir totes les hores del dia planificades i ocupades. De vegades diem “aquests nens d’avui no saben estar sense fer res, no saben avorrir-se”, però, el hem donat l’oportunitat de fer-ho, de saber què és estar una estona sense una activitat planificada des de fora, per un adult/a?
Després de llegir el llibre Elogi de l’educació lenta, de Joan Domènech Francesch, la visió de la vida i de l’educació et canvia, i la frase “és que no tinc temps” passa a ser relativa: de temps en tenim tot el del món, només cal prioritzar per a què volem utilitzar-lo.
Aquest llibre proposa una desacceleració del procés educatiu, que s’ha d’adaptar als diferents ritmes dels alumnes; i això comporta també un canvi en la forma d’entendre la vida en societat i en família.
Al final del libre l’autor ens fa cinquanta propostes (vint-i cinc per a l’escola i vint-i-cinc per a l’entorn familiar) per ajudar a la desacceleració del temps: totes elles molt interessants, encara que algunes potser una mica difícils de portar a terme.
És un llibre del qual se’n podria parlar molta estona, però jo em quedo amb els Quinze principis per a l’educació lenta i el Decàleg, i us recomano que el llegiu, encara que tingueu poc temps: us farà replantejar moltes coses.
QUINZE PRINCIPIS PER A L’EDUCACIÓ LENTA
- L’educació és una activitat lenta.
- Les activitats educatives han de definir el temps necessari per ser realitzades, no a l’inrevés.
- En educació, menys és més.
- L’educació és un procés qualitatiu.
- El temps educatiu és global, i està interrelacionat.
- La construcció d’un procés qualitatiu ha de ser sostenible.
- Cada infant- i cada persona- necessita un temps sostenible per aprendre.
- Cada aprenentatge ha de realitzar-se en el moment oportú.
- Per aconseguir aprofitar més bé el temps, cal prioritzar les finalitats de l’educació i definir-les.
- L’educació necessita temps sense temps.
- Cal retornar temps a la infància.
- Hem de repensar el temps entre persones adultes i infants.
- El temps dels educadors s’ha de redefinir.
- L’escola ha d’educar el temps.
- L’educació lenta forma part de la renovació pedagògica.
DECÀLEG PER A UNA EDUCACIÓ LENTA.
- Decidir. En comptes de mirar constantment el rellotge i organitzar el temps, és important decidir cap a on volem anar, per què volem educar, què pretenem i compartir-ho amb la comunitat d’alumnes amb la qual treballem (i també en l’àmbit familiar).
- Implicar. Posar els mitjans per tal que, en un procés democràtic, la implicació del professorat, dels infants i joves i les seves famílies, siguin els aspectes clau en la construcció d’un projecte educatiu.
- Prioritzar. Saber analitzar i distingir quins són els aspectes més importants i quins els més urgents. Decantar-se, sempre que es pugui, per treballar els aspectes importants de l’educació. Deixar de banda aquelles parts del currículum, de l’organització, de la vida de l’aula i de l’escola que no són ni urgents ni importants. Fer un plantejament semblant en l’àmbit familiar.
- Saber perdre el temps amb activitats que no estiguin organitzades ni estructurades o que no siguin previsibles.
- Donar prou temps perquè l’alumnat pugui ser creatiu en les activitats que realitza.
- Cultivar la paciència i la perseverança, com també basar-les en la premisa que els infants i els joves trobin sentit a les activitats que fan, que els proposem o que els encarreguem.
- Saber viure, ser positiu. Donar exemple de vida i incorporar el sentit de l’humor a l’educació. Donar exemple de respecte envers la diversitat de ritmes.
- Gaudir del moment, de les activitats desenvolupades i que tenen sentit, i no estar condicionat constantment pel programa que cal acomplir, per les proves que cal efectuar o pels resultats que cal obtenir. A la família no comparar els fills i filles amb altres infants o joves de la seva edat.
- Simplificar els programes escolars. Limitar els objectius que es pretenen assolir en cada curs, a fi de poder aprofundir en cada aprenentatge.
- Basar els canvis en un coneixement profund de les potencialitats i de les debilitats de tots els sectors de la comunitat educativa, singularment, els infants i joves. Escoltar-los.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada