Un estudi de la UIB reclama mesures de prevenció contra l'abandonament escolar
Un estudi sobre l'abandonament escolar dut a terme per investigadors del Grup d'Investigació, Educació i Ciutadania de la Universitat de les Illes Balears, alerta sobre l'absència de pràctiques educatives dirigides a prevenir l'allunyament de l'escola o "dropin" i reclama que es millorin aquests mecanismes.
És una de les principals conclusions del treball "Abandonament escolar prematur i retorn al sistema educatiu a les Balears: històries de vida de l'alumnat de l'educació permanent de persones adultes (EPA)", realitzat per investigadors de la UIB en col·laboració amb la Universitat del Quebec (Canadà), segons ha informat la universitat balear en un comunicat.
L'informe adverteix que en el sistema educatiu balear no s'apliquin mesures preventives per al fenomen conegut com "dropin" o allunyament de l'escola, que precedeix l'abandonament o "dropout".
Entre les causes de l'abandonament que es produeix abans d'obtenir el títol de l'educació secundària obligatòria (ESO), l'estudi destaca els mals resultats acadèmics o fracàs escolar, les baixes aspiracions educatives i laborals dels estudiants i les situacions traumàtiques personals i familiars.
Els investigadors subratllen la complexitat de factors que incideixen en l'abandonament escolar i adverteixen que no es pot atribuir únicament a la situació del mercat laboral de les Balears i l'atractiu que suposa que ofereix un accés ràpid a l'ocupació per a la població jove sense titulació.
L'informe adverteix també de les contradiccions entre la voluntat de les famílies que els fills estudiïn i factors de l'entorn familiar que tanmateix afavoreixen l'abandonament com són la falta de control sobre l'activitat acadèmica de l'alumne, les idees errònies sobre l'educació, el conflicte entre els projectes personals dels pares i la dedicació a l'educació dels fills o els canvis de centre.
L'estudi es basa en l'anàlisi de la història de vida de 30 joves -13 dones i 17 homes- de 16 a 20 anys que van abandonar els estudis de forma prematura i en l'actualitat cursen l'educació secundària per a persones adultes (ESPA) en algun centre de les Balears.
'Redescobrir el plaer d'aprendre'
Els joves consultats valoren l'educació per a adults, tant els que l'aproven com els que la suspenen, i l'informe destaca que en la majoria dels casos, els alumnes que cursen aquest tipus de formació "han descobert o que redescobresc el plaer d'aprendre".
Els autors de l'estudi consideren fonamental que es prenguin mesures des del sistema educatiu, es duguin a terme polítiques actives de prevenció de l'abandonament escolar i que facilitin el retorn a l'educació a la població amb un baix nivell d'estudis.
"Amb vista a prevenir l'abandonament escolar i en previsió de l'atenció insuficient per part de la família, és fonamental que l'educació familiar formi part natural del procés de maternitat i paternitat de la mateixa forma que ja són part del procés les revisions durant la gestació o les visites al pediatre", assenyala l'informe.
2 comentaris:
ningú ha pensat que les escoles d'adults donen una versió resumida i reduïda de la ESO? És a dir no es perden per les bardisses amb coneixements inútils, van a allò pràctic, bàsic, interessant, sense floritures. Fan un resum del temari de la secundària. Per això els alumnes que han fracassat en la ESO valoren aquest tipus d'educació d'adults, perquè la 'ESO s'ha tornat una preparació pel batxillerat i no per a la vida laboral o la FP. A més, hi ha que valorar que els alumnes de l'ESPA volen estudiar i treure-se un títol, no estan pasturant a un institut perquè els obliguen. Potser hauríem de tornar al sistema d'abans d'accés als 14 anys a la FP, com ja proposen algunes veus.
De vegades els estudis acadèmics són excessivament optimistes o cauen en receptes impossibles....Això sí tan poètiques com "redescobrir el plaer d'aprendre", "fer que l'educació familiar sigui part del procés de paternitat responsable"....
Només he vist aquest article, però cap recepte concreta i aplicable per evitar un fet dels tot conegut com és l'abandonament escolar.
El fracàs de la ESO possiblement s'inicia a Primària. Molts alumnes arriben a l'ESO sense tenir ni tan sols comprensió lectora. Així és impossible que es puguin arribar a seguir els ritmes d'aprenentatge mínimament exigibles. Possiblement cal reformar un altra cop el sistema educatiu i reclamar, com abans, més esforç dels alumnes des del principi del sistema educatiu. Sense esforç no hi pot haver èxit acadèmic. La culpa no és dels professors que prou fan ja amb la diversitat de les aules (integració d'alumnes amb problemes físics i psíquics...), la forta immigració recent.... En tot cas, si ningú no hi fa res el sistema conduirà al fracàs escolar i a l'exclusió social o com a mínim a una certa marginació cultural, laboral i educativa a un apart de l'alumnat.
Publica un comentari a l'entrada