Aquest extens i magnífic recull és de la plana: http://recursosdidactics.wordpress.com/
El primer trimestre. Com crear un bon clima?
Si durant el primer trimestre no perdem temps en crear un bon clima d´aula i organitzar-la, llavors
la classe s´autoorganitza sola, molts cops de forma caòtica i amb unes
regles no idònies per aprendre (líders negatius o regnes de taifes), tal com ha recordat Neus Sanmartí, al curs sobre avaluació impartit l´agost 2011 a l´Escola d´Estiu de Menorca, recuperant una de les idees més polides de la Pedagogia institucional. Per
aprendre és necessari que l´alumne es sàpiga autoavaluar i per això és
imprescindible un ambient cooperatiu, de confiança i d´orgull de que no
anem a competir sinó a ajudar-nos a aprendre. Un clima on, com afirma
també Perrenoud, l´autoritat i el clima no depengui tant del control del mestre com de l´autocontrol de l´alumne.
Però com crear aquest clima propici a l´aprenentatge? Com institucionalitzar bé l´aula des de la primera setmana?. Segons l´equip de treball de la Universitat de Vic, liderat per Pere Pujolàs, implementar l´aprenentatge cooperatiu suposa seguir aquest procés:
Enllaços relacionats:
Com fer classes quan res funciona?
Qüestionaris d´autoavaluació per la 1ª setmana de classe.
Però com crear aquest clima propici a l´aprenentatge? Com institucionalitzar bé l´aula des de la primera setmana?. Segons l´equip de treball de la Universitat de Vic, liderat per Pere Pujolàs, implementar l´aprenentatge cooperatiu suposa seguir aquest procés:
A la següent presentació hi trobareu tant propostes com la fonamentació teòrica per la creació d´un bon clima d´aula.
Enllaços relacionats:
Com fer classes quan res funciona?
Qüestionaris d´autoavaluació per la 1ª setmana de classe.
Enllaços ( ja inclosos dins el PPT):
1. Crear COHESIÓ DE GRUP
- 70 Activitats i dinàmiques de grup per les primeres setmanes de classe. Objectius: Conèixer-nos. Exposar expectatives. Fer que tothom es senti acollit. Institucionalitzar un clima favorable a la cooperació per aprendre.
- Dinàmiques per rompre prejudicis i estereotips i afavorir la inclusió, prevenir el bullying.
- Dinàmiques per aprendre a comunicar-se de forma assertiva durant el treball en equip.
- Dinàmiques per demostrar l´eficàcia del treball en equip.
2. Formar GRUPS-BASE cooperatius
- Creació de grups-base cooperatius
- Els grups esdevindran equips, tal com afirma Pere Pujolàs, en la mesura que durant el procés d´aprenentatge els emprem com a :
- B. Recurs per ensenyar. Veure técniques cooperatives simples i complexes per aprendre cooperativament.
- C. Contingut a ensenyar. A través del Quadern de l´Equip. Els Plans de l´Equip. (veure PPT sobre la creació dels grups-base)
3. Iniciar el camí que permetrà lligar el PLE al portafoli
- El començament de curs és el temps idoni per detectar els interessos de l´alumne. Què el mou, què fa els diumenges a casa, què llegeix, què el preocupa…Aquest serà el punt de partida per elaborar el seu PLE, del qual una part, la referida a les seves fortaleses i debilitats, serà l´eix del portafoli.
Com fer classes quan res funciona?
Ahir vaig sopar amb una amiga que li ha tocat un d´aquells grups
que et posen a prova. 25 Alumnes de 5è de primària, 8 filletes i 17
fillets, dels quals 6 van a un psiquiatre, un psicòleg o prenen
medicaments. Ho he provat tot, però res funciona: autoritat,
col·legui-style, relació afectiva….no és que no tenguin capacitat, són
bons, però la concentració dura només uns minuts. Quan una de les 6
filletes de floquet ja duu 6 exercicis fets, la resta encara va pel
primer. Venen empantallats. Res del que feim els interessa!…. Acab
esgotada. Ja no sé què més provar.
Després de l’esbravada emocional, i els comentaris habituals (veuen l´escola com una pel·lícula que no va amb ells, comparada a internet. No els fer. Surten amb la mateixa visió del món que tenien el dia abans…. però noltros seguim amb l´estil de fa 200 anys), la nostra conversa es va centrar en el fer: Es pot fer res quan res funciona?. Algunes conclusions, que són només primeres impressions que penj per si algú pot aportar més llum:
Després de l’esbravada emocional, i els comentaris habituals (veuen l´escola com una pel·lícula que no va amb ells, comparada a internet. No els fer. Surten amb la mateixa visió del món que tenien el dia abans…. però noltros seguim amb l´estil de fa 200 anys), la nostra conversa es va centrar en el fer: Es pot fer res quan res funciona?. Algunes conclusions, que són només primeres impressions que penj per si algú pot aportar més llum:
- No començar a fer treball cooperatiu o projectes si el clima de l´aula no està cohesionat. No provar res, no experimentar fins llavors. No serviria. Si l´escola no els diu res, tot el que provem serà inútil.
- Idò mentre què? deixam de banda el currículum?….. Sí, però….. Mentre, ens concentram en 5 competències: la comunicativa, la CAA, la CAIP, la CCA i la social i ciutadana. Durant quant de temps? Tot el que faixi falta. O ho feim així o anirem en falderet tot el curs. L´altre via és dominar-los i que es portin bé, però acceptant que res els feri. Seran bons fillets, seran obedients, però com deia Gadamer, res els succeïrà a l´aula.
- Com ho feim amb fillets que els costa concentrar-se?. Amb activitats breus i consignes verbals ràpides que rompin el ritme habitual i toquin totes les intel·ligències (l’expressió corporal, artística i musical i la intra i interpersonal). Ells parlen, tu escoltes. Ells participen, tu mires. Ells pensen, tu recolleixes.
- Com diu Jaume Sans Vellvehí: n´hi ha prou amb plantejar un problema al grup per trobar-hi solucions entre tots plegats. El debat i les conclusions emergeixen soles. Aquí un exemple
- Es tracta de tocar allò essencial (continguts, avaluació, metodologies). Eduidees: - connectar el currículum amb temes “de fora” elegits per ells , – fer una avaluació formadora i formativa, - planificar activitats audiovisuals com a introducció dels temes.
- Un exemple. Teniu 5 segons per elegir com i on us voleu seure (la major part esbaldregats en terra). Compt fins a 5. 10 segons per pensar com seria la teva classe ideal (o una altra pregunta). Canvi de posició. Un ho exposa. Canvi. Un altre ho explica només amb gestos. Canvi. Un altre ho exposa (fluix, fort…). Canvi…… Quan hi ha hagut prou moviment: dibuixau-ho a la paret. Les parets i el terra cobertes de paper d´embalar. Música de fons. Després: per parelles posau un títol als vostres dibuixos i transformau-lo en un rodolí rimat. Abans, aquella cançó per practicar rodolins (Alady, lady, lady, Alady, lady lo….). A classe de música es perfecciona.
- Propera sessió. La mestra duu els rodolins fotocopiats. Enllaçar-los (cohesió) i posar-lis ritme-rap i coreografia…..Ballar-los… Filmar-ho i penjar-ho a internet. Pensar un pla per fer realitat allò que hem escrit…. uep! aquí començam un projecte. El següent pot ser com seria el teu poble ideal? Què li proposam al batle per millorar el nostre poble?… i si la cosa ha furulat ja som a medi!.
- On va a parar això?….. No és molt de jugar?. I els hàbits?…. Això va a parar a treballar la competència comunicativa i audiovisual, la digital, etc….. i totes les intel·ligències. Va a parar a escoltar què pensen i què volen els fillets. A prioritzar els hàbits de pensar sobre els d´obeir, els de participar sobre els d´escoltar. Va de convertir l´escola en allò que els fillets ens estan demanant a crits, que els ensenyem a participar en un món horitzontal i enxarxat. Que els ajudem a trobar la seva causa, els seus talents, el seu què.
Aquí, altres propostes (Clicau sobre la imatge):
Resolució de problemes + apren. cooperatiu + coavaluació a primària
Material extraordinari per la forma
com s´ha lligat aprenentatge cooperatiu, resolució de problemes i
coavaluació. Elaborat pels mestres de 3r cicle de l´Escola Margarita
Florit de Ciutadella (Menorca). Mestres que ensenyen a mestres. La
imatge és de l´editorial Cruïlla.
Dos hermosos relats per la reunió de pares
Primària
Hermós relat de la reunió de pares i mares de 2n de primària. Jaime Olmos.
Secundària
Aitor Lázpita per a pares d´alumnes d´ESO (Granada)
Publicat dins de Família-escola
Deixa un comentari
Com angoixar-se la primera setmana de classe?
Publicat dins de 1. Coneixements previs
Deixa un comentari
La primera setmana de classe. Qüestionaris d´autoavaluació per al mestre
- Dissenyar objectius i activitats per les primeres setmanes de classe.
- Elaborar una llista d´autoavaluació a partir de les de baix.
- Aplicar a l´aula.
- Establir un horari per observar-nos uns als altres i coavaluar-nos, ni que sigui 15 min.
Ja us contarem l´experiència dels centres que ho estan fent ara mateix.
Llista d´autoavaluació de la Xarxa de CB
Dir. Gral. Ed Bàsica i
Batx de Catalunya. Sobre estratègies d´ensenyament/aprenentatge i la
CAA. Primer hi ha una introducció i després una llista d´avaluació i un
qüestionari molt complet!.
Indicadores de evaluación para el profesorado
Delegación Territorial de Educación de Soria. Modelo de evaluación de la práctica de la función docente. Indicadors
elaborats conjuntament per part dels directors dels centres públics i
la Delegació Territorial…. a veure si n´aprenem un poc!
Llista d´autoavaluació per al mestre
(primera setmana de classe)
- Tenc entusiasme?
- L´organització facilitarà l´aprenentatge cooperatiu?
- He preparat dinàmiques per crear un bon clima d´aula i per conèixer-nos millor tant mestre-alumnes com alumnes-alumnes?
- La CL i la CTID estaran integrades dins totes les àrees?
- Compartirem les expectatives del curs?
- Puc resumir en 5 paraules allò més important que aprendrem?
- Saben com seran avaluats? Fomentaré una avaluació formadora? Diversificaré les eines d´avaluació?
- Transformaré els continguts en tasques contextualitzades? Com ho faré per recollir els punts de vista dels alumnes?
- Parlarem sobre com ha de ser l’estructura d´una classe perquè els alumnes tenguin ganes de tornar?
- Iniciarem el camí per definir el PLE personal dels alumnes i lligar-lo amb el seu portafoli?
10 estratègies per matar la motivació de l´alumnat.
Resum extret de Fran Iglesias:
- Empra només el llibre de text perquè creguin que el coneixement és limitat.
- Posa-lis les presentacions de l´editorial per fer la classe entretinguda amb les TIC.
- Dóna-lit tot roegadet perquè l´aprenentatge no sigui un repte.
- Avalua´ls amb exàmens, no importa que s´oblidin al cap de poc, així no tindran l´estúpida idea de que els coneixements s´interrelacionen.
- Demana-lis feines de COPIAR-AFERRAR. Que els faixin a ma perquè els hi costi esforç, i que no vagin a Google amb preguntes de recerca.
- Posa-lis molts deures, no sigui cosa que els hi sobri temps per pensar.
- Explica els continguts de forma descontextualitzada, no sigui cosa que se´ls desperti l´interès.
- Ignora allò que ja saben, que ja els interessa, allò que succeeix al món. Que sàpiguen qui comanda aquí.
- Prohibit fer feina amb projectes i menys interdisciplinaris.
- Ignora la psicopedagogia, que són bogeries. Tu ja vas anar a escola i ja saps com va la cosa.
Quina seria la teva llista?
La primera setmana de classe. 70 idees i dinàmiques.
En format google docs públic i compartit. Es pot editar i imprimir. S´agraïran aportacions.
Aquí, un resum del google docs en forma de còmic:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada