El TDAH, els medicaments i les diferències
http://diarieducacio.cat/el-tdah-els-medicaments-i-les-diferencies/
La pastilla farà que l’infant o l’adolescent aparegui més tranquil a casa i a l’escola o l’institut, però la causa o les causes que li provocaven la necessitat de bellugar-se contínuament continuen allí, no les hem esbrinat i amb la medicació serà més difícil saber-les.
Joan M. Girona és mestre i psicopedagog
Moltes vegades sentim dir que als centres escolars hem de fer de tot:
hem d’atendre altres situacions a més de les estrictament acadèmiques o
escolars. Diria que és lògic que passi perquè la criatura que està
aprenent, aprèn dins de la seva circumstància, enmig de les seves
situacions, de la seva motxilla cultural i emocional. I entre les moltes
circumstàncies que l’envolten hi ha la salut i les malalties.
Vaig tenir un trauma de petit i no puc fer deures…
Si no es pren la pastilla no pot atendre a classe.
Aquesta feina (mal feta) la va fer abans de prendre’s el medicament.
Jo tinc TDA, per això em porto malament.
Aquestes frases les he escoltades a famílies o als mateixos alumnes.
Avui es parla molt (potser massa) dels TDAH i d’altres trastorns.
Deixarem de banda la discussió sobre si el TDAH existeix, si és un
trastorn, un símptoma o una malaltia. És una discussió important però
que escapa a les intencions d’aquest escrit.
Sembla que tenim la tendència a catalogar, a encaixonar a cada
criatura, a cada persona amb una definició que la delimita, que la
determina, que la fa finita, i les persones amb les nostres diferències
no podem quedar reduïdes a un caixonet. En aquesta línia és preocupant
la quantitat de nens i nenes o adolescents diagnosticats amb el ja
tristament famós TDAH. Si acceptem que totes les persones som diferents,
que n’hi ha de més altes i de més baixes, de més tranquil·les i de més
nervioses… si acceptem que cadascuna aprendrà caminar, a llegir… quan li
toqui segons el seu procés maduratiu, no quan ho digui una normativa o
una estadística… aleshores acceptarem que hi ha criatures amb diferents
graus d’atenció, de capacitats per estar atentes; hi ha criatures
capaces d’aguantar unes quantes hores de classe i d’altres que no…
A la nostra societat actual li agrada encaixonar, com dèiem, i buscar
alternatives o solucions fàcils que ens homogeneïtzin el màxim
possible. És més fàcil intentar explicar les diferències o els
comportaments buscant causes que acceptar-los tal com són. Volem que un
comportament un xic diferent tingui una explicació clara i una forma
també clara i fàcil de canviar-lo i fer-lo més “normal”. Ens costa menys
que acceptar-lo, entendre’l, ajudar-lo o compartir-lo.
A algunes criatures i adolescents excessivament moguts i amb
dificultats d’atenció se les diagnostica de TDAH. I a la majoria reben
un tractament farmacològic. Els medicaments poden ser útils per a moltes
malalties malgrat els seus efectes col·laterals, però cal estar molt
atents a aplicar-los de manera indiscriminada, tot fent el joc als
laboratoris o a les farmacèutiques que hi guanyen cada dia més gràcies a
alguns diagnòstics interessats. Medicaments per a la pressió o contra
el colesterol, per exemple, es recepten cada vegada per a indicadors més
baixos.
Per què enlloc de recórrer a la medicació, a les escoles no intentem
prèviament canviar la manera d’organitzar les classes? La manera de
distribuir els espais i els temps escolars? I a les llars, per què no
pensem a jugar amb els fills, a estar més hores amb ells? Que no passin
tant temps sols o soles, o acompanyats per les pantalles tàctils. La
medicació podria ser útil si aquestes actuacions preventives no es
poguessin fer… però diria que a molts centres i a moltes llars es poden
dur a terme.
Si acostumem a l’infant a dependre d’una pastilla li prenem part de
la seva autonomia, el privem d’avançar per anar superant el suposat
trastorn, les seves reals dificultats. Hi ha alternatives, hi ha
teràpies que no impliquen una medicació llarga i contraproduent. Perquè
els efectes col·laterals de la medicació continuada no són poca cosa. La
majoria limiten la percepció de les emocions, fa als infants menys
sensibles, menys capaços de sentir i per tant d’expressar el que senten.
Estaran més quiets, es portaran millor (segons la terminologia
majoritària) però seran menys ells mateixos.
Quan una criatura es mou i no presta prou atenció hem de pensar que
pot ser degut a múltiples causes; caldria pensar-les, buscar-les… la
solució fàcil de la pastilla farà que l’infant o l’adolescent aparegui
més tranquil a casa i a l’escola o l’institut, però la causa o les
causes que li provocaven la necessitat de bellugar-se contínuament
continuen allí, no les hem esbrinat i amb la medicació serà més difícil
saber-les. Quan tenim febre o una mica de mal de cap moltes persones es
prenen un analgèsic: la febre baixa, el malestar minva però som
conscients que la causa o el motiu de la febre, del dolor, l’analgèsic
no l’ha curat, només ha apaivagat els símptomes.
Hi ha persones joves i no tan joves que beuen alcohol per
desinhibir-se, per superar la seva timidesa, per millorar les seves
relacions socials. Els medicaments que afecten el cervell actuen de la
mateixa manera que l’alcohol, l’intoxiquen i provoquen canvis de
comportament, no curen res, no canvien res i, a la llarga, com l’alcohol
poden provocar resultats no esperats.
La família i l’escola notaran més tranquil·litat quan el noi o noia
prengui la seva medicació, però això repercutirà en l’autoestima de
l’infant. Quan segreguem alguns alumnes perquè aprenguin en grups
reduïts estem atemptant a la seva pròpia autoestima: de manera semblant
pot passar si l’adolescent interioritza que només es porta bé quan ha
pres la medicació. Es convenç de que no té prou autonomia, prou
capacitats per comportar-se bé per la pròpia voluntat. El professorat de
manera inconscient podem reforçar aquesta creença pensant també, que és
la pastilla la responsable del comportament o de l’atenció del nostre
alumne diagnosticat.
Amb el medicament és probable que es pugui concentrar més en la tasca
escolar que està fent o ha de fer. Però alhora està perdent capacitats
per sentir altres coses: la relació amb els companys, les emocions que
li reporten les activitats acadèmiques, gaudir del que veu o sent…
Treballant fora de Barcelona una companya em va explicar que
durant una entrevista amb una família sobre el seu fill diagnosticat amb
TDAH, els va explicar la seva idea: que hi havia altres maneres
d’ajudar-lo a més dels medicaments i que fins i tot es podien evitar
donar-los-hi. La resposta dels pares després d’escoltar-la amb interès,
va ser: ”segurament tens raó, però l’alternativa de les pastilles és
menys complicada; així estem tots més tranquils”.
És una resposta que cal valorar i escoltar també amb atenció. Des de
l’escola hauríem d’ajudar a les famílies a entendre el que passa als
seus fills o filles. A ajudar-los perquè segur que hi pateixen, a
donar-los confiança… però això voldrà dir que també els hem d’atendre
com mereixen, sense estigmatitzar-los, sense catalogar-los: són alumnes
més moguts que altres. Quan jo anava a escola també hi havia companys o
companyes que no paraven quiets però, per sort, a ningú se li acudia dir
que estaven malalts.
Tornem al començament, canviem la perspectiva, contemplem als
adolescents moguts com un aspecte més de la diversitat de l’aula i
donem-los com a la resta allò que els convé. I compartim-ho amb les
famílies. Hauríem de canviar metodologies a les classes, els agrupaments
de l’alumnat, l’organització dels espais i temps per atendre millor a
tota la diversitat present a les escoles i instituts. Tots som
diferents. La col·laboració necessària amb les famílies també ho
contemplarà, i podrem compartir les angoixes, el patiment que tenim
professorat i familiars, respectant sempre les decisions de la família
encara que no les compartim. A casa també canvien les maneres de
conviure per atendre la diversitat dels membres de la família.
Segurament hi ha algunes criatures que necessitaran una atenció
especialitzada (que no ha de ser forçosament farmacològica), però el
percentatge és molt inferior al que s’està arribant actualment a les
aules del nostre país. Estem seguint les pautes dels Estats Units,
pautes dirigides, controlades i propagades pels laboratoris farmacèutics
que tenen, com a primer objectiu, l’augment dels seus beneficis i no la
bona salut de la població.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada